Rennen door de dierentuin van ome Abel - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Rennen door de dierentuin van ome Abel - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Rennen door de dierentuin van ome Abel

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

05 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

Dat ik een voorliefde heb voor hulpeloze, niet al te mobiele hoopjes vet, is al een aantal weken geleden aan het licht gekomen toen ik biggetje Oscar bijna dood knuffelde. Dat laatste heb ik maar achterwege gelaten bij de zeehonden en zeerobben die ik deze week tegenkwam, al had ik het graag gedaan. José en ik genoten van de ontdekkingen van onze landgenoot Abel Tasman, die in 1642 de prachtige baaien in het noordelijkste puntje van het Zuideiland vond. We bezochten het naar deze Abel vernoemde nationale park, de ook door hem ontdekte Golden Bay en reden tot we niet meer verder konden bij Farewell Split.

Tot nu toe had ik zeehonden, zeerobben en pinguïns alleen nog maar in de dierentuin gezien en hoewel me verteld was dat ik ze tegen zou kunnen komen in Nieuw-Zeeland, stond ik te springen toen deze wens uitkwam. Ons bezoek aan Abel Tasman National Park begon met een bijna drie uur durende boottocht waarbij de mooiste baaien, stranden, bergen en bossen voorbij kwamen. Onderweg zagen we twee zeehondenkolonies, waarbij de baby'tjes lekker rondspeelden en de papa's lagen te luieren op de rotsen (eigenlijk net als bij mensen dus). Ook zwommen er twee mini-pinguïns gezellig een stukje met ons mee. Ze waren zo klein dat ze makkelijk in m'n rugzak hadden gepast. Toen alle andere passagiers waren afgedropt op het juiste strand en wij alleen over waren, vroeg de schipper of wij misschien terug wilden varen. Ja, natuurlijk! Voor ik het wist stond ik aan het roer en stuurde ik de watertaxi door de baaien, jihaaa!

Het tweede deel van de dag bestond uit een flinke wandeltocht door het bos. Onderweg konden we lekker picknicken op de stranden die we tegenkwamen langs de route, die heel gemakkelijk werd aangegeven met bordjes. Maar door een kleine rekenfout kwamen we er een beetje laat achter dat de route die we bij hoog tij moesten lopen een flink stuk langer was. Hierdoor zag het ernaar uit dat we de laatste watertaxi naar de bewoonde wereld zouden missen. Dus zat er niks anders op dan de laatste drie prachtige kilometers te rennen, in de brandende zon. Met rode koppen kwamen we net op tijd het strand op gestruikeld, waar van de watertaxi nog geen spoor was. Natuurlijk, ik had het kunnen weten: kiwi-tijd. – heerlijk, zo'n relaxt land.

Maar onze Abel had meer ontdekt, en dat verkenden we de volgende dag. Bij Farewell Split waaiden we bijna van de berg af toen we uitkeken over de zandbanken waarmee het Zuideiland eindigt. Daarna bezochten we het vijf kilometer lange Wharariki beach, waar we volledig gezandstraald werden, maar ook oog in oog kwamen te staan met een schattig zeehonden-gezin en een stel zeerobben (althans, dat vermoedden we, als iemand me het exacte verschil tussen zeerobben -honden en -leeuwen kan uitleggen: graag). Wat stinken die beesten! Hoewel de geur onbeschrijflijk (vies) was, waren we niet weg te slaan bij de papa, mama en zes baby's, die lekker over de rotsen klauterden. Tot de papa vond dat we te dichtbij kwamen en achter ons aan gehobbeld kwam – toen zetten we het maar weer eens op een lopen. Helaas dus ook geen baby-zeehondje mee kunnen nemen voor thuis.

Zowel in Indonesië als hier loop ik steeds tegen de resultaten van onze oud-Nederlandsche expansiedrang aan. In Indonesië was ik daar op z'n zachtst gezegd niet altijd even trots op. Gelukkig zijn de Indonesiërs een vredelievend volk en bleek voor hen alles allang vergeven en vergeten te zijn. Nieuw-Zeeland is vernoemd naar onze provincie Zeeland en heeft behoorlijk wat Nederlandse geschiedenis. Maar helaas moesten we ook dit prachtige land (net als New York, stom stom) weer zo nodig aan de Engelsen geven. Hoewel het natuurlijk evengoed van de Maori's afgepikt is, is de geschiedenis minder bloederig en dus iets minder erg. En daarom zeg ik met trots: bedankt ome Abel, ge zijt ne goeie!

  • 06 Januari 2012 - 11:43

    Fleur:

    Lief zeemuisje van me! Wat fijn om dit met José te mogen delen!
    Dikke kus, een wat mobieler en niet zo vet hoopje ;)

  • 06 Januari 2012 - 13:56

    Annet:

    je hebt al weer heel wat gezien, nog de beste wensen en ik blijf je volgen

  • 06 Januari 2012 - 14:05

    Diede:

    Zozo, die foto''s zie er weer goed uit. kapitein Louisa! ;-) x

  • 07 Januari 2012 - 10:11

    Erik:

    Mooie avonturen en mooie foto's zeg!
    En laat jullie lekker onder dompelen in Kiwi-tijd.

    Liefs.

    ps. Split Apple Rock lijkt net een slapende Pacman.

  • 09 Januari 2012 - 08:51

    Willem-Jan:

    Tja die verschillen hè.
    Nou een zeehond (zonder oren) en zeerob (met oren) zijn hetzelfde op de oren na. Een zeeleeuw is weer veel groter en ze zwemmen ook anders en heeft weer wel oren. Een zeehond zwemt met zijn achtervinnen en stuurt met zijn voorvinnen. Een zeeleeuw doet het precies andersom.
    Dan heb je natuurlijk nog de walrus, dat is die hele grote met een snor en slagtanden. zo weer een lesje biologie (oh ja die bevoegd heb ik ook). Je geniet er weer van. Beste wensen nog en tot over 43 dagen.
    Groetjes Willem-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 1252
Totaal aantal bezoekers 161707

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: