Hati hati en ramadan op een nog onbewoonder eiland - Reisverslag uit Iboih, Indonesië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Hati hati en ramadan op een nog onbewoonder eiland - Reisverslag uit Iboih, Indonesië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Hati hati en ramadan op een nog onbewoonder eiland

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

03 Augustus 2011 | Indonesië, Iboih

Na nog een paar mooie dagen met yogales, catamaran varen, lekker samen eten, dansen en zingen (zowel Batak als 90's krakers) en veel lezen en schrijven was het tijd om verder te reizen. En wel helemaal naar het noorden, naar het eiland Pulah Weh.

Om daar te komen moest ik alleen even van Samosir af met de boot, dan met de bus naar Medan en daar overstappen op de nachtbus naar Banda Aceh. Vanaf Banda Aceh kon ik dan na een brakke nacht een becak (zo'n scootertje met een karretje eraan vast) pakken naar de haven, vanwaar ik met de boot naar Pulah Weh zou varen, waar ik weer in een taxibusje gepropt kon worden naar Iboih, waar ik wilde verblijven. Zo makkelijk kan het zijn om een tropisch droomeiland te bereiken.

Onderweg ontdekte ik (weer) dat eigenlijk het enige waarbij Indonesiërs haast hebben, autorijden is. Helaas gaat dat ten koste van mijn hart en als het mis gaat, van m'n gezondheid. Gelukkig ging het niet mis, ondanks de bestuurders verwoede pogingen. Inhalen doe je bij voorkeur over (dubbele) doorgetrokken strepen, in haarspeldbochten of als er meerdere tegenliggers aankomen. Hoewel ze officieel links rijden hier, rijdt de gemiddelde bestuurder het grootste deel van de rit rechts – lekker hard toeteren en gas erop! Vannacht heb ik maar gewoon mijn ogen dicht gedaan en me voorgesteld dat ik in de Harry Potter-schoolbus zat, die zich overal tussendoor kan frommelen: Hati hati!

Wat me steeds meer opvalt, is dat er hier heel veel Nederlandse woorden gebruikt worden. Zo kun je hier bijvoorbeeld overal 'doorsmeer' laten doen bij je motor, of je 'knalpijp' laten nakijken. Een 'pispot' is niet wat je denkt dat het is, maar een 'koelkast' en een 'asbak' wel. Ook woorden als 'kantor', 'notaris', 'afdeling' en 'stempel' zie je op borden langs de weg. Leuk wel, zo'n roemrijke geschiedenis.

Nu zit ik dus op mijn veranda, boven het knalblauwe zeewater op mijn eigen tropische eiland. Mijn moeilijk te begrijpen, want Ierse buurman, die in de andere helft van de hut (aan elkaar getimmerd met restjes hout, heel veel kieren voor enge beesten) woont, ligt lekker te schommelen in een hangmat. De wc is een gat in de grond in een ander hutje en de douche is een bak water met een schepje om het water over je hoofd te gooien. Prima, want ik duik wel de zee in. Alleen een beetje jammer dat we hier in het meest strikte moslimgebied van Sumatra zitten. Dat er tot het donker wordt hélemaal niets open is en dat je zelfs ’s avonds stiekem in de keuken moet komen eten. Al die leuke, gezellige eettentjes zijn gewoon gesloten. Als een dief in de nacht heb ik net bij een winkeltje dat zijn best deed dicht te lijken voor de politie een pakje crackers mogen kopen, die ik wel snel in m'n tas moest wegstoppen. Maar gelukkig moet ik om rare aandacht van mannen te voorkomen ook steeds een omslagdoek dragen als ik in het dorp kom, dus daar kan ik van alles onder verbergen..

  • 03 Augustus 2011 - 08:59

    Lieve:

    haha, ik zie je al lopen met al dat eten onder je omslagdoek :D Een tros bananen aan je ene oor, een zak appels aan je andere oor en dan doen alsof je een heel dik hoofd hebt :D

    Geniet van je eilandje!

  • 03 Augustus 2011 - 18:29

    Anja:

    Die foto's zijn heerlijk om te zien Wieske!
    Wat ik me wel tijdens het lezen (van je getalenteerde schrijfrelaas) afvroeg is: hoe veilig is het daar voor je als vrouw? Ik heb zelf een keer (in mijn eigen naiviteit) bijna een bierpul tegen mijn hoofd aan gehad, omdat ik het waagde met een moslimjongen in duscussie te gaan. NIet fijn.
    Ben benieuwd hoe jij het ervaart als solo-vrouw in Moslimland.

    En wat zien ik: en pakje mentol-sigaretten? Is dat om je zoet-gevooisde keel te smeren?
    Haha, het is wat die zwangere vrouwen. Altijd alert.

    Een mooi eiland inspiratie op te doen. Veel plezier en wellicht contact met een Ier. Misschien kun je door de gaten communiceren?

    Groetjes.

  • 04 Augustus 2011 - 09:17

    Lieke:

    He Wieske,

    Wat schrijf je leuk en wat maak je al veel mee! Nog steeds vind ik je super stoer!
    Hier gaat alles goed, over het weer hebben we zeker te klagen, maar Siem vindt het niet zo erg zolang hij z'n flesjes, luiers en knuffels maar krijgt:)

    Ben benieuwd naar je volgende verhalen! x Lieke

  • 04 Augustus 2011 - 14:29

    Wieske:

    Hoi Anja en Lieke,

    Bedankt voor jullie reactie, leuk om van jullie te horen!
    Ik weet niet zeker of jullie dit lezen, maar toch even een antwoord op jullie vragen. De mannelijke aandacht hier is eerder irritant dan gevaarlijk. Ze raken je met geen vinger aan en ik houd me erg 'kuis'. Zo doe ik echt steeds een doek over m'n schouders en draag ik zelfs een neptrouwring als ik me ongemakkelijk voel. Mijn man is in Nederland, want hij moest werken (vervelend om te liegen, maarja beter dan beschikbaar lijken). De plek waar ik nu zit is wel best vrijgevochten, ze doen alles gewoon stiekem hier (eten bij de mensen in de keuken, zodat de politie het niet ziet).

    Anja, heel veel succes met de laatste loodjes (en dat pakje sigaretten was van het meisje dat de foto maakte, echt!) en Lieke, geniet lekker van Siem!

    groetjes, Wieske

  • 04 Augustus 2011 - 20:44

    Willem-Jan:

    Kijk dat is het betere werk . Na al die indrukken ook tijd voor ontspanning. Jammer dat je alleen moet wachten tot het donker is voordat je kunt gaan zwemmen . Zwemmen in je yogapakje ziet er niet uit natuurlijk. Geniet er maar van, ben nu al jaloers.

  • 04 Augustus 2011 - 20:50

    Amber:

    He Wieske,

    Alles goed daar? Leuke verhalen en wat een prachtige foto's! Ik vind het ook super stoer dat je alleen op wereldreis bent en ik vind het leuk om je verhalen te lezen!! Heel veel plezier daar en doe vooral ook voorzichtig.

    Groetjes Amber.

  • 08 Augustus 2011 - 13:21

    Arja:

    Hey Wiezemuiz, prachtige foto's en het zal indrukwekkend zijn om dit van dichtbij te aanschouwen!

  • 08 Augustus 2011 - 13:34

    Lorien:

    Hey Wieske,
    leuk om je reisverslagen te lezen. Zo te lezen heb je al aardig wat vervoersmiddelen uit geprobeerd. Maar de plaatsen van bestemming liegen er dan ook niet om, het ziet er prachtig uit op de foto's! Geniet ervan en ik ben benieuwd naar de volgende plaats die je aan doet,
    Liefs Lorien

  • 09 Augustus 2011 - 15:06

    Diede:

    Haha, Hati Hati, dat staat overal in heel Indonesië! Het scheelt ook dat ze voor 10 euro een rijbewijs kopen zonder lessen, is niet nordig! ;-) Nou succes met de Ramadan! xx

  • 11 Augustus 2011 - 09:04

    Diana:

    Hoi Wieske,
    Geweldig die belevenissen van jou! Ik heb ze met plezier gelezen en heb bewondering voor je lef om dit allemaal te ondernemen.
    Geniet van al je ervaringen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 162032

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: