Omgekeerde cultuurshock en hoosbuien in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Omgekeerde cultuurshock en hoosbuien in Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Omgekeerde cultuurshock en hoosbuien in Maleisië

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

26 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na een 22 uur durende hellerit naar het zuiden van Sumatra, die ik inmiddels verdrongen heb en dus niet nader ter sprake zal brengen, vloog ik afgelopen zaterdag naar Kuala Lumpur. De eerste cola light van deze reis, die ik daar gewoon op straat mocht drinken, zal ik nooit vergeten. Vol verbazing constateerde ik even later dat ik, als ik iemand de weg vroeg, antwoord kreeg in goed Engelse zinnen. Hoewel ik eigenlijk van plan was om KL zo snel mogelijk te verlaten, bleek deze schone, moderne stad precies te zijn waar ik behoefte aan had.

In China town, waar afdingen op goedkope nephandtassen en –horloges de nationale sport is, ging ik op aanraden van mijn eerdere reisgenootje naar Birdhouse Guesthouse. De jongen die deze toko runt, Willy, zorgde ervoor dat ik me binnen een minuut thuis voelde en ook de huispoezen en de hot shower (eerste tot nu toe) maakten alle beproevingen van de afgelopen reisdagen de moeite waard.

Tijdens m’n maandagochtendontbijt kwam er een jongen uit India bij me aan tafel zitten. Hij was met zijn moeder op reis en vroeg of ik met hen mee ging naar de Batu Caves, een hindoetempel in grotten buiten de stad. Het was een bijzondere ervaring om met echte hindoes een tempel te bezoeken, de verhalen en betekenissen achter al die beelden te horen en samen Indiaas te eten. Een waterval en een monument later waren we weer terug in de stad, waar mijn ex-duikbuddy René inmiddels uit Pulah Weh was overgevlogen om me een paar dagen gezelschap te houden.

KL bleek een perfecte mix van westerse- en verschillende Aziatische culturen te zijn en het eten was fantastisch. René en ik brachten een paar uur bij de kapper door met als resultaat een prachtig ABBA-kapsel, waar de dames ontzettend op hebben moeten zwoegen aangezien mijn haar een beetje anders (lees: wilder) is dan ze hier gewend zijn. Ook het shoppen is goed vol te houden in KL. Het afdingen begin ik, na een aantal keer afgezet te zijn, aardig onder de knie te krijgen.

Met de nachtbus ben ik naar Langkawi Island gereden. Wat een luxe bussen hebben ze hier! En ze rijden zelfs op tijd! Op de boot leerde ik een leuk Duits meisje kennen. Samen zochten we een huisje aan het strand uit, waar we na één middag zon en op het strand liggen bijna niet meer uitkwamen omdat de hel losbrak. Nog nooit heb ik zoveel regen bij elkaar gezien, het lijkt de zondvloed wel. Dus daar zit ik dan, op een prachtig tropisch eiland, in een restaurant boeken te lezen en te internetten. Nouja, krijg ik m’n eerste boek misschien een keer uit..

  • 26 Augustus 2011 - 09:37

    A Lies:

    ;) jippie cola! Al zin in pindakaas en Hollandse kaas?

  • 26 Augustus 2011 - 10:02

    Mark :

    Hee Wieske,

    tof hoor Langkawi!.
    Ik was alleen op Penang geweest. Vanaf Butterworth met de boot naar Georgetown. Echt gaaf die oude koloniale gebouwen van Indiërs, Chinezen, Fransen, Britten en Hollanders die er door de eeuwen heen huis hebben gehouden...

    Genieten!

    Doei

  • 26 Augustus 2011 - 20:32

    Diede:

    KLinkt goed! ;-) behalve de regen dan! Lekker die warme douches! Jammiiieeeee....xxx

  • 27 Augustus 2011 - 17:42

    Diana:

    Wat geweldig om je op deze manier te kunnen volgen. Ik geniet van je verhalen!

  • 28 Augustus 2011 - 11:51

    Lieke:

    Ha Wieske,

    Wat leuk om tijdens de schoolmail een verhaal van je te lezen. En wat ben je ondernemend, stoer! We zijn hier inmiddels alweer in volle gang, maar wie had anders verwacht?

    Geniet daar, groetjes

  • 28 Augustus 2011 - 17:01

    Nel Vd. H:

    Hallo Wieske,
    Na al het een en ander van jouw moeder gehoord te hebben heb ik zojuist jouw reisverslagen zitten lezen.
    Wat heb jij in korte tijd al veel gezien en gedaan. Wat een verschillende culturen zijn er toch. En zo'n duikcursus lijkt mij wel wat, maar niet heus.
    Wel leuk dat je nu overal mag duiken.
    Wieske ik wens je een heel fijne tijd, ook namens Chris, Geniet van alles.

    Liefs Nel

  • 29 Augustus 2011 - 13:53

    Lieve:

    Ik wil een foto zien van je abbakapsel! :-)

  • 29 Augustus 2011 - 16:15

    Wieske:

    Die foto is om mysterieuze redenen ineens verdwenen.. Heel gek!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 162027

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: