I’m on a sea food diet.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu I’m on a sea food diet.. - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

I’m on a sea food diet..

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

23 September 2011 | Indonesië, Batavia

..whenever I see food, I have to eat it! En zo is het. Ook het Lombok-eten is meer dan goedgekeurd. Het heeft spannende namen als ‘Urap urap’ en ‘Oleh oleh’ en is érg spicy. Omdat ik zo’n beetje alles eet waar ik nieuwsgierig naar ben en niet meer zo op hygiëne let, bedacht ik me afgelopen week dat ik heel blij mocht zijn dat ik nog geen voedselvergiftiging heb opgelopen. En nét als je denkt eraan te kunnen ontkomen, slaat het noodlot ongenadig toe! Van de afgelopen 24 uur heb ik zo’n beetje de helft op en boven de wc doorgebracht en dat is geen pretje gezien het feit dat ik gisteren van de Gilli-eilanden naar Bali terug bent gereisd. Hing ik daar hondsberoerd boven zo’n vies gat op een schommelende boot me af te vragen wanneer ik in hemelsnaam een keertje ‘leeg’ zou zijn. Tot zover mijn poging om jullie in Nederland het gevoel te geven dat het hier ook niet allemaal rozengeur en maneschijn is.

Het zuiden van Lombok was oogverblindend. De meeste reizigers slaan het over en dat zorgde ervoor dat we regelmatig een kilometerslang strand voor onszelf hadden. Met ons scootertje maakten de Fin en ik ‘road’trips langs de kust, wat dankzij het ontbreken van wegdek voor een aantal bijna-dood-ervaringen zorgde. Maar de prachtige, ruige en oorverdovend stille baaien die we aantroffen, maakten alles goed. Wit strand, knalblauwe zee en palmbomen dus, maar ruiger en weidser dan het stereotype bountystrand.

De mensen rond Kuta in Lombok zijn erg arm. Veel wonen in zelfgebouwde tentjes en hutjes op het strand en er wordt gewaarschuwd voor beroving. Overal waar je komt word je belaagd door de sarong- en armbandjesverkopers, die allemaal precies hetzelfde verkopen en niet van je handdoek of tafel loskomen voor je iets gekocht hebt. Vooral de kinderen hebben hier het aanhoudingsvermogen waar een Jehova’s getuige jaloers op zou zijn. Ze komen als vliegen op stront op je af en blijven net zolang zeuren tot je uit pure wanhoop maar iets koopt. Hilarisch was het dan ook toen mijn Finse vriend de zaak volledig omdraaide en de 8 verkopers die gezellig op onze handdoek plaatsnamen probeerde zijn spullen te verkopen: ‘Special price for you my friend’, ‘I give you 10.000, cheap price!’. Verward dropen ze een voor een af, terwijl Henry ze bleef achtervolgen met zijn aantrekkelijke koopwaar.

De bountystranden die ik zocht, vond ik op de Gilli-eilanden. Heel toevallig kwam Marieke, die ik op Sumatra ontmoette, daar precies op dezelfde dag naartoe en samen maakten we Gilli Trawangan onveilig. Naast veel westerse bars en restaurants zijn hier prachtig witte stranden die bijna te cliché overgaan in een azuurblauwe zee - palmbomen erbij: the works! Maar al dat snorkelen, zonnebaden, zwemmen en feesten gaat na een tijdje ook vervelen en daarom zit ik nu in mijn meest luxe kamer tot nu toe in Ubud, om ook mijn kunst- en cultuuractiviteiten een beetje op peil te houden. Maar voorlopig blijf ik nog even in de buurt van mijn fijne badkamer.

  • 23 September 2011 - 12:54

    Gaaf, :

    Mooi pics, jammer dat je ziek bent.

  • 23 September 2011 - 13:30

    Willem-Jan:

    Gave foto's. Ben zooooooo jaloers. Tja en dat ziek zijn, hoort erbij en je hebt het nu gehad en zal je als het goed is niet nog een keer overkomen.
    Blijven genieten hè. Ik zie overigens alleen maar foto's met een big smile dus dat zit wel goed.
    Groetjes

  • 23 September 2011 - 13:41

    Lieve:

    Ziet er super uit daar!!! Beterschap he!

  • 23 September 2011 - 16:47

    Dirk-jan:

    Het andere Lombok :)

    Heel veel beterschap!

  • 23 September 2011 - 17:03

    Patricia:

    Mooi mooi mooi, wat zal je genieten :-), hopelijk zijn de darmpjes beetje gewend nu. Doe je ook nog een beetje werken daar? Grtz ;-)

  • 24 September 2011 - 06:25

    Diede:

    Zo, ziet er goed uit op de foto's, haha favo kook-oma! ;-) Enjoy! xx

  • 24 September 2011 - 11:35

    Erik En Astrid:

    Het ziet er allemaal geweldig uit. We hopen dat je snel weer beter bent. En blijf genieten natuurlijk, je wordt op de voet gevolgd!

    Liefs,

    Erik en Astrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 162031

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: