Op pad met m'n blauwe vogel - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Op pad met m'n blauwe vogel - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Op pad met m'n blauwe vogel

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

15 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Paihia

Eindelijk, weekend! Na een volle week van informatie inwinnen, autohandelaars afgaan, testritjes maken en uiteindelijk een cool vehicle kopen om de Nieuw Zeelandse wegen mee te trotseren, heb ik dat wel verdiend. Want het leven van een reiziger is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je bent de hele dag bezig met moeilijke dilemma's zoals 'Wat zal ik gaan doen?', 'Waar zal ik heen gaan?', 'Zal ik eerst naar het strand gaan en daarna lunchen, of andersom - of zal ik m'n lunch gewoon meenemen naar het strand?', lastig allemaal hoor..

Via Couchsurfing was ik dus terecht gekomen bij Colin en Karen, die een gezellig slaapkamertje voor me hadden en me ontzettend hebben geholpen op mijn jacht naar de juiste auto. Samen gingen we verschillende handelaars, particulieren en garages af en testten we de meest afzichtelijke barrels. Ondertussen verdiepte ik me in de Nieuw Zeelandse regels voor het rijden van een auto en inmiddels weet ik meer over wegenbelasting, keuringsrapporten, wegenwacht en verzekeringen dan de gemiddelde Kiwi. Al het zoekwerk was niet voor niets, want afgelopen maandag werd ik de trotse nieuwe eigenaar van een prachtige Nissan Bluebird (1993, 2000 CC, automaat,196 000 op de teller, nieuwe accu en banden – en dat voor nog geen 1000 euro!). Mijn eerste eigen auto, en dat op m'n 28e!

De Bluebird en ik trokken naar het noorden, maar niet voor ik een Tomtom kocht om ons te vergezellen op onze reis: voorlopig heb ik alle concentratie nodig om aan de juiste kant van de weg te blijven rijden en heb ik geen tijd om ondertussen kaart te lezen. In Russell kwam ik via via bij een soort van hostel terecht, waar ik de enige gast was en het huis deelde met de eigenaresse en haar muzikale zoontje. Heel gezellig, maar ik had wel weer behoefte aan wat meer mensen om me heen. Daarom pakte ik na twee dagen het pontje naar de wat drukkere badplaats Paihia, waar ik gezellig in een backpackershostel zit.

Wat ik wel een beetje confronterend vind, is dat ik overal zo'n beetje de oudste ben. Niet dat 'men' dat ziet (dat zeggen ze tenminste), maar ik merk het wel. De gemiddelde backpacker is hier veel jonger dan in Indonesië en dat a) geeft mij het gevoel dat ik een fossiel ben, b) zorgt voor minder diepgaande conversaties en c) bombardeert mij al snel tot de akela van de groep.

The Bay of Islands is erg mooi en het weer wordt steeds beter. Gisteren al in mijn bikini op het strand kunnen liggen en lekker gemountainbiket met een groepje meiden. Dit weekend de halve finales van rugby kijken, de All Blacks supporteren en vanmiddag poedelen in hot springs waarvan ze zeggen dat je er mooi van wordt. Zou dat ook tegen rimpels helpen? Gelukkig heb ik nog niet zoveel deuken als m'n Bluebird, en die is 10 jaar jonger dan ik ben.. leeftijd zegt ook niet alles!

  • 15 Oktober 2011 - 06:49

    Gaby:

    Heeey Fossiel!

    Gefeliciteerd met je nieuwe auto en nog heeeel veel plezier daar he!

    x Geeb

  • 15 Oktober 2011 - 07:58

    Diede:

    Haha, die auto! Nice! Ja, wil minder dat je de oudste bent daar. Maarja, je ziet er natuurlijk nog veel jonger uit! ;-) just like me! Have fun! x

  • 15 Oktober 2011 - 08:07

    Lucie Schoonbrood:

    Hallo Wieske,
    Goed idee om een auto te kopen. dat maakt je onafhankelijk en je kunt gaan en staan waar je wil. N. Z. is een prachtig land en er is veel te doen
    don't worry made. In 1990 was ik 36 en de oudste !! in 1997 was ik 44 en de oudste en in 2000 was ik de oma van de hostels. Wij zijn ook steeds naar backpackershostels gegaan en meestal vonden we het super gezellig en hadden we ook veel contact met de "puppies . (Tenminste als je weg blijft uit de allergoedkoopste hostels )"Enkele tips
    Hoog bovenaan staat de hele dags tocht op de Gletsjer (Franz Jozef)
    Verder aan te raden ; Tongariro crossing (eendags tocht op het noorder-eiland).
    Black water rafting op het Noorder Eiland en de de kano tocht op de Okarito lagune. (Dicht bij de gletsjers) De meerdaagse kanotocht op de Whanganui river ( N.E).
    Ik zou zeggen geniet er van en het is leuk je verslagen te lezen. Hier vriest het ondertussen 's nachts en overdag is het mooi zonnig. Wij maken hier het beste er van maar ik zou best met je willen ruilen
    groetjes lucie

  • 15 Oktober 2011 - 15:18

    Laura:

    Hee Wieske,

    Wat een verhalen, stuk voor stuk geweldig! Je bent alweer in Nieuw Zeeland aangekomen zie ik nu, nice pics ook weer zeg!
    Pfff ik ben jaloers....

    Enjoy!!!

    groetjes Laura

  • 15 Oktober 2011 - 17:03

    Annet:

    Hoi Wieske, heerlijk om nu een autootje te hebben, dan kun je een beetje bepalen waar je heen gaat en hoef je niet op openbaar vervoer te wachten, zonde van de tijd.
    Geweldig wat je allemaal doet, jammer dat ik die leeftijd al lang hebt bereikt, anders zou ik het ook wel weten.
    Geniet er maar lekker van

  • 15 Oktober 2011 - 20:06

    Antoinette:

    He Wieske,
    In elk verhaal zie ik je helemaal bezig. Super leuk om te weten wat je beleeft op je GROTE REIS.
    Dank voor je lieve kaart helemaal vanuit Bali voor mij!
    Veel liefs,
    Antoinette

  • 17 Oktober 2011 - 07:00

    Willem-Jan:

    Jajajaja, je weet het mooi te vertellen ;)
    Het zijn weer practige foto's hoor. Ik ga ervan uit dat er minstens een vakantierapportage in de collegezaal komt. Ik ben benieuwd naar al die andere foto's.
    Je kunt het mooi beschrijven hoor. En zo'n auto dat is weer eens wat anders dan in zo'n klein busjes gepropt te zitten, lekker luxe hoor. En wat betreft die leeftijd, Akela spelen is vast ook leuk.
    Kijk al uit naar je volgend verhaal. geniet er maar weer lekker van. Niet te hard nadenken hè want voordat je het weet leef je van weekend naar weekend en dat lijkt me niet de bedoeling.

    Groetjes Willem-Jan

  • 17 Oktober 2011 - 07:02

    Willem-Jan:

    Heeey Fossiel,

    Oh ja, en die nieuwe bijnaam heb je van Gaby hè.

    Groetjes, tja wat ben ik dan als jij al een fossiel bent :~

  • 17 Oktober 2011 - 08:05

    Peter:

    Ha, echt zo'n Amerikaanse inlichtendienst bak, nou ja een beetje dan. Lekker dat je je nu helemaal mobiel bent.

    Leuk ook dat je er met het Rugby zit, is wel een happening daar kan ik me voorstellen.

    Veel plezier he, en keep posting

  • 18 Oktober 2011 - 08:29

    Jan V D Hout:

    Wat een indrukwekkende reis Wieske! Geniet maar met volle teugen.
    Nog bedankt voor je lieve kaartje vanuit Bali.
    Het gaat nu weer erg goed met me.
    Groeten, Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 161855

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: