Dancer in the dark - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Dancer in the dark - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Dancer in the dark

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

18 November 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Een van de meest indrukwekkende films die ik ooit gezien heb, heeft behalve de titel gelukkig niet zo veel gemeen met mijn leven hier. Hoewel deze film met Björk in de hoofdrol wel gaat over een alleenstaande vrouw die woont en werkt in een ander land, houdt daar de vergelijking hopelijk op want zij wordt vals beschuldigd van moord en krijgt de doodstraf. Toch draaide het deze week om kunst, dansen en weer alleen zijn.. in het donker.

Na m'n werk ging in ik zaterdagavond naar 'Art in the dark', een licht- en kunstfestival in het Western park. Omdat Maria was vertrokken naar het noorden was ik voor het eerst sinds een maand weer in m'n uppie. Of dat het nu was, de kunst of het donkere, mysterieuze park – ik werd er een beetje emotioneel van. Die nacht had ik voor het eerst niemand in m'n slaapkamertje om welterusten tegen te zeggen.

Gelukkig had ik Dallas nog. De gezelligste flatmate/landlord die je kunt hebben. Bijna iedere avond kijken we een film en sinds ik er ben eet hij weer eens wat anders dan afhaalmaaltijden. Ook m'n werk ging gewoon door. In de pub hadden we een 21st anniversary, wat hier een groot feest is. De hele avond stond ik puberdrankjes te mixen en te bloot geklede tieners te entertainen boven de snoeiharde drum 'n bass-muziek uit. Wat die kiwi-meisjes hebben met kleding weet ik niet, maar als ik het nog te koud vind voor een t-shirt, lopen zij in kleding die in Nederland alleen gedragen wordt door een bepaalde beroepstak.

Mijn werk op school en in de pub wordt alleen maar leuker nu ik steeds meer ingeburgerd raak. Ik begin de fladdertjes, kreten en weglooppogingen van m'n kids beter te 'lezen' en bouw een band met ze op. In de Fat Controller ken ik de stamgasten en hun verhalen (die ze graag met me delen) en weet ik wat ze drinken. Na het werk blijven we nog wat hangen voor de naborrel en soms gaan we nog de stad in om een bandje te kijken of te dansen. Met een medestudent van m'n acteerlessen maakte ik op m'n vrije dag een dagtochtje naar Devonport, een schiereiland boven Auckland. Een dag niet werken is nu een feestje en ik geniet er meer van dan toen ik iedere dag vrij had.

Op woensdag gingen we met de kinderen naar een groot multicultureel festival, waar alle special needs-scholen van Auckland aanwezig waren en optraden. Maandenlang was er geoefend op dansjes en liedjes en nu waren alle spots op hen gericht. Stel je een gigantische zaal voor. Stel je voor dat die zaal gevuld is met honderden verstandelijk gehandicapte kinderen die uit hun dagelijkse situatie gehaald zijn. Stel je voor dat die kinderen ook nog moeten optreden en stijf staan van de zenuwen. En stel je voor dat ik probeer mijn groepje autisten (die er over het algemeen niet om bekend staan erg goed te zijn in het handelen van nieuwe situaties) probeer in bedwang te houden. Resultaat: een bijzondere dag voor de kinderen en een uitgeputte juf.

Toen kwamen er berichtjes van Maria. Dat haar werk in het Northland tegenviel en dat ze ons miste. Of ze alsjeblieft terug mocht komen. En zo gezegd, zo gedaan: ons Duits-Nederlandse kiwigezinnetje is weer compleet en komend weekend is de welkom thuis-barbecue. Want in Nieuw-Zeeland is er altijd wel een reden te vinden om de barbecue aan te steken. En ik ben niet langer alleen in het donker.

  • 18 November 2011 - 06:04

    Annet:

    Hoi Wieske, wat geweldig wat je allemaal doet en wat een ervaring op de school, waar je nu werkt.
    Ik geniet er elke weer van, als ik de verslagen lees

  • 18 November 2011 - 09:52

    Diede:

    haha, klinkt goed, dat festival! Ik zie je al helemaal staan! Ow, het is nu sinterklaastijd hier he, gek eigenlijk! x

  • 18 November 2011 - 10:55

    Lieve:

    29 november is het weer sint-pannenkoek... Niet vergeten vieren he! En een foto ervan op je weblog te plaatsen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 161858

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: