Een quick fuck alstublieft.. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Een quick fuck alstublieft.. - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Een quick fuck alstublieft..

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

02 December 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

..en doe ook maar meteen twee Jägerbombs. De eerste keer dat ik deze bestelling kreeg, dacht ik dat ik het niet goed verstaan had. Na een beetje verder vragen kwam ik er achter dat er niets anders van me verwacht werd dan het op een ingewikkelde manier bij elkaar gooien van een knalgroen drankje en Baileys. De 'shot' wordt vervolgens in een nanoseconde achterover gegooid en weg is je 9 dollar. Een Jägerbomb kost zelfs 12 dollar en is een shotglaasje Jägermeister dat je in een glas Red Bull gooit en in één teug probeert leeg te drinken. Leuk hoor.

Hoewel iedereen klaagt over de lage lonen in Nieuw Zeeland (het minimumloon is 13 dollar, wat na aftrek van belasting zo'n 6,50 euro is), geeft de gemiddelde kiwi belachelijk veel geld uit aan alcohol. Hoe weinig je ook verdient, een groot deel van je loon doneer je aan het plaatselijke café. En dan moet je niet denken dat drank goedkoop is. Een biertje is ruim 5 euro, een glas wijn meestal meer. Maar dan krijg je ook wat, Nieuw Zeeland staat bekend om de goede wijnen. Overal zijn wijnplantages en alle wijn die ik schenk komt uit eigen land. Bier komt gewoon uit Nederland: Heineken drinken betekent hier status en hip zijn. Dat het niet echt lekker is maakt niet uit, met zo'n marketingcampagne zouden zelfs drollen als warme broodjes over de toonbank gaan.

Afgelopen vrijdag hadden we weer een verjaardagsfeestje in de Fat Controller. De kannen bier, zoete drankjes en shotjes waren niet aan te slepen en aan het eind van de avond hadden we drie politieauto's en een ambulance voor de deur staan. De duty-manager was er die avond niet in geslaagd om een degelijke uitsmijter in te huren en had daarom op het laatste moment nog snel even een vriend gevraagd om zich als dusdanig te verkleden. Helaas was deze vriendelijke jongen kleiner en smaller dan ikzelf en bovendien verschrikkelijk beleefd – en dat werkt niet zo bij dronken tuig dat gaten in de muur slaat, glazen breekt, op de bank kotst en op straat loopt te schreeuwen. De agenten waren nodig om de zaak leeg te vegen en de ambulance was er om de jarige naar het ziekenhuis te escorteren om haar maag leeg te laten pompen. Er zijn stijlvollere manieren om je twintigste verjaardagsfeestje af te sluiten...

De meeste kiwi-meisjes zijn dus, behalve slachtoffer van een ontplofte make-up doos en blaasontsteking-veroorzakende klederdracht, ook niet echt terughoudend in hun alcoholgebruik. Heel geëmancipeerd laten ze zich de hele avond dronken voeren, wat standaard tot gênante taferelen leidt, die ik dan weer vol interesse aanschouw. Ouders van Nederland: zo erg zijn uw
kinderen nog niet.

De regering vindt al het alcoholgebruik wel een beetje een probleem geloof ik, want op de radio komen vaak reclamespotjes voor een alcohol-hulplijn. Toch is het gewoon stoer om te vertellen hoe dronken je was en hoe wasted je je de volgende dag voelde. Het hoort er gewoon bij. Ik denk dat ik per avond nooit meer dan twee non-alcoholische drankjes schenk, koffie meegerekend. Een Bob kom je weinig tegen want drink-driving is zo gewoon dat het zelfs een werkwoord is. Regelmatig krijg ik de vraag: 'Do you drink-drive?' – de enige reden om dit spannende risico niet aan te gaan is om boetes te voorkomen.

Verder stond deze week voor mij in het teken van afscheid nemen. Hoewel ik het enorm naar m'n zin heb hier in Auckland en m'n banen veel te leuk zijn, wordt het tijd om iets van het Noord-eiland te gaan zien. Time is running out en daarom heb ik deze week afscheid genomen van mijn kinderen en collega's op school en wordt dit mijn laatste weekend als barvrouw. Dallas en Maria hoef ik maar een paar weken te missen, want met kerst zijn we weer samen. Nu is het tijd om mijn rugzak in te pakken (auto of geen auto, ik blijf een backpacker) en op avontuur te gaan. Kia Ora!

Pap, als je dit aan mama voorleest: geef haar nu een kus!

• 02 December 2011 - 08:28

Annet:

Hoi Wieske, gelukkig dat je achter de bar staat en niet ervoor.
    Jammer dat de jeugd daar zo van geniet,maar jij kunt weer op een mooie tijd terug zien.
    Afscheid nemen doet weer een beetje pijn, maar je zult je in Noord-eiland ook wel weer vermaken.
    groetjes

• 02 December 2011 - 11:53

Diede:

Een lekker sappie drinken, woohoo! Nou dat comazuipen is daar dus uitgevonden! Heerlijk! Nou take care tussen die kiwi''s daar! xx

• 02 December 2011 - 12:45

Mama:

Dankjewel voor het kusje!

• 02 December 2011 - 13:02

Patricia:

Ja, en dan zeggen ze dat de dames uit Scandinavië er wat van kunnen qua drank ;-D maar goed dat de nationale vrucht zo ontzettend gezond is. Hopelijk werkt zo'n vitamineshotje beter...

Veel plezier op de volgende trip!
    Grtz,
    Patricia

Ps: Je schrijft hilarisch leuk!

• 03 December 2011 - 08:32

Arend:

Hoi Wieske,

Leuk om te lezen. Je schrijft ook leuk! Je maakt heel wat avonturen mee daar zo te horen. Leuk hoor!

groetjes,
    Arend

• 05 December 2011 - 12:48

Tante Corrie:

lieve wieske wat een avonturen
    beleef jij! Niet altijd makkelijk, maar wel altijd verrijkend!!! Heerlijk om te lezen (wat ik af en toe doe).
    veel liefs en óp naar het volgende
    avontuur/verhaal