Today is the present! - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu Today is the present! - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Wieske Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Today is the present!

Door: wieskevreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Wieske

30 December 2011 | Nieuw Zeeland, Nelson

Bikini, strand, picknick, barbecue en verse mochito's: items die ik normaal niet meteen voor me zie als ik aan kerst denk. Omdat het heerlijke zomerweer haaks staat op alles wat kerst voor mij is, had ik dit jaar totaal geen ouderwets kerstgevoel. Het slaat gewoon nergens op: kerstversiering in de straten als je in je korte broek loopt, of een grote plastic sneeuwpop tegenkomen als je een ijsje eet. Maar dat gebrek aan traditionele kerstsfeer werd ruimschoots gecompenseerd door alle heerlijke kiwikerst-elementen. Kerstfeest 2011 werd er een om nooit te vergeten.

Op kerstavond aten Dallas en ik ons kerstdiner in een Thais restaurant in Saint Helliers Bay – met uitzicht op zee dus. Een Pad Thai gaat er bij mij altijd wel in, dus zeker op deze warme kerstavond. Daarna gingen we naar een concert van Midnight Youth, de Nieuw-Zeelandse versie van Foo Fighters die ik vaak op de radio voorbij hoor komen. Fijn om een goede liveband te zien en het is weer eens wat anders dan een kerstnachtdienst en kerstboomkoek van m'n moeder.

Om toch nog een beetje in de stemming te komen, gingen Maria en ik op kerstmorgen naar een hippe kerkdienst, compleet met band en kerstman op fiets. Toen deze korte broek-dragende namaak-Sinterklaas de kerk in fietste, vroeg ik me af wie er voor de kinderen 'echter' was: Jezus of de kerstman. Santa stond in levende lijve voor hun neus en deelde lolly's uit, terwijl het kindje Jezus natuurlijk nergens te bekennen was. Kerk en kerstman: ik vind het een rare combinatie.

Thuisgekomen mochten we eindelijk de cadeautjes, die al een week onder de discokerstboom lagen te lonken, uitpakken. Een All Blacks-sjaal en -muts: altijd al willen hebben en hoe bruikbaar in de zomer.. Dallas is zo creatief! We vulden de picknickmand en reden naar een natuurreservaat ten noorden van Auckland. Dat hadden meer kiwi's bedacht. Gelukkig waren het strand en aangrenzend bos groot genoeg voor de honderden gezinnen met partytenten, picknickkleden en parasollen. Koelboxen vol eten werden aangesleept en weggewerkt en overal om ons heen werd cricket en t-ball gespeeld. De hele middag lagen we in de zon te eten van onze salades, broodjes en lekkere hapjes. En als het te warm werd, konden we even afkoelen in de zee. Om deze kerstdag mooi af te sluiten gingen we ons toetje eten bij vrienden die net buiten Auckland wonen. Daarbij hoorden natuurlijk nog wat lekkere bubbels en mochito's: geen glühwein voor ons dit jaar.

Op tweede kerstdag kreeg ik mijn ultieme kerstcadeautje, all the way from the Netherlands: José! Na 27 uur vliegen haalde ik haar springend van blijdschap van het vliegveld om haar vervolgens voor te stellen aan mijn Nieuw-Zeelandse leven en vrienden. Heel bijzonder om zo'n vertrouwd persoon, die totaal niet in deze omgeving 'hoort', ineens bij je te hebben en houden. Om José meteen goed in te wijden hielden we een feestelijke barbecue, waarna we de skyline van Auckland bewonderden vanaf Mount Eden. Jetleg of niet, José vond het allemaal prachtig en we konden niet stoppen met kletsen en knuffelen.

We bleven nog een dag in Auckland om mijn nieuwe reisgenootje een turbo-sightseeing-tour door de stad te geven. Baantjes trekken in ons zwembad, lunchen in Ponsonby, kunst kijken in de Art Gallery, winkelen in Queen street en een koffie in de haven: voor mij heel normaal, maar José vindt het allemaal even geweldig en onwerkelijk en dat doet mij ook weer beseffen hoe erg ik bof hier te zijn.

Op woensdag vertrokken we naar Napier in Hawke's bay, dat bekend staat om de Art Deco-stijl. Na een dag tussen de vakantie-vierende kiwi's in dit Nieuw-Zeelandse Renesse reden we gisteren naar Wellington (de hoofdstad, maar kleiner en eerlijk gezegd ook mooier dan Auckland). Het was heerlijk om na al die maanden eindelijk weer een nachtje flink te kunnen gaan dansen samen. En wilde nacht of niet, vanmorgen liepen we weer door het beroemde Te Papa-museum. Nu ik dit schrijf, trotseren we de golven op de ferry naar Picton. Dag North Island – South Island, here we come. En cadeaus onder de kerstboom of niet: today is the present!

  • 30 December 2011 - 11:10

    Lieve:

    Merry Christmas!! xxx

  • 30 December 2011 - 13:54

    Arie:

    "Wat mankeert er aan de kerstboomkoek van mijn zus..?!

    Een goed 2012!

  • 30 December 2011 - 17:59

    Gertje:

    Eindelijk naar het Zuider-eiland; je gaat het vast helemaal geweldig vinden! Ik was er in ieder geval heeel snel verliefd op :)

    Veel plezier, en geniet nog van alles wat je tegenkomt; als je terug komt is echt ALLES een mooie herinnering!

    xx

  • 30 December 2011 - 18:40

    Lucie Schoonbrood:

    Ik wens je alvast vanuit, redelijk warm ,Vught een gezond, liefdevol en muzikaal 2012. Nog een paar uurtjes voor jou en een dag voor ons. Enjoy live

  • 31 December 2011 - 09:28

    Diede:

    Zozo, dat is nog eens een gekke kerst! Maar je vermaakt je prima lees ik alweer. Ik ga nu oliebollen bakken met pa....eat this! ;-) hahaha! xx

  • 01 Januari 2012 - 10:45

    Judith De W:

    een gelukkig nieuwjaar Wieske! wat een mooie avonturen, heel veel plezier nog!

  • 01 Januari 2012 - 20:53

    Moeder 2 Van José:

    Zo te zien ga jij daar heel erg genieten samen met Wieske. Heel leuk om je verslag en foto's te lezen/zien Wieske.Heel veel plezier samen! Voor jullie begint 2012 in iedergeval super.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wieske

Foto: Joyce Goyart

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 1017
Totaal aantal bezoekers 161778

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2015 - 14 Januari 2016

Niek en Wieske living the dream!

24 Augustus 2015 - 28 Oktober 2015

Wieske is reisleidster op Samos

22 Juli 2011 - 21 Februari 2012

Wieske @ Indonesië-Maleisië-Nieuw-Zeeland-Taiwan

Landen bezocht: